دلایل اهمیت شکست

شکست موضوعی است که هر فرد در بخشی از زندگی تجربه آن را داشته است. شکست انواع مختلفی دارد، از باخت یک مسابقه بین‌المللی تا قبول نشدن در امتحان را شامل می‌شود. ساده است که در همان قدم اول تسلیم شکست شویم. اما مسئله اینجاست که در زندگی هیچ‌چیز ساده به دست نمی‌آید. اگر شکست خوردید نباید به تلاش خود شک کنید، بلکه باید راه‌های تازه‌ای را برای موفقیت پیش بگیرید. 
 
•    شکست قوی‌ترتان می‌کند
تابه‌حال درباره داستان زندگی افراد موفق کنجکاو شده‌اید؟ ما از این افراد به‌عنوان الگو بهره می‌بریم. اما باید به این نکته هم توجه کنیم که تمامی آن‌ها با استفاده از شکست‌هایشان موفق شده‌اند. شکست شاید شما را نابود کرده باشد، اما می‌تواند موجب قوی‌تر شدن شما شود. اگر بخواهیم از افرادی که با استفاده از شکست‌های بزرگشان به موفقیت رسیدند نام ببریم می‌توان به والت دیزی، آلبرت انیشتین و استیو جابز اشاره کرد. هرکدام از این افراد همزمان با تلاش‌هایشان با شکست‌های بزرگی مواجه شدند. پس شما هم بعد از شکست خوردن باز بایستید و سخت‌تر پیش بروید. هیچ‌چیز نخواهد توانست شمارا بشکند. 
 
•    شکست مسیر حرکتتان را نشان می‌دهد
بسیار پیش می‌آید که پس از اتخاذ تصمیماتی دودل شده و به شک افتاده باشید، این اتفاق تنها برای شما رخ نمی‌دهد. بسیار از افراد از تصمیمات خود مطمئن نیستند. اما شکست این شک را از بین می‌برد. چراکه وقتی در مسیری شکست خوردید می‌توانید متوجه شوید چرا اشتباه است و برای انتخاب بعدی راه درست را پیش بگیرید. 
 
•    شکست ارزش‌ها را یادآور می‌شود
هرگاه تغییر بزرگ یا کوچکی در زندگی‌تان رخ می‌دهد، ارزش‌های شما تغییر می‌کند. این ارزش‌ها در طول زندگی مدام در حال تغییر هستند. پس شکست می‌تواند درس بزرگ ارزش را به همراه داشته باشد. چراکه یادآوری می‌شود اگر به دنبال موفقیت هستیم باید چه چیزهایی را ارزشمند بدانیم. 
 
•    شکست قاتل ترس است
شکست و ترس‌های شما در زندگی به هم متصل هست. چراکه ترس از شکست مانع از این می‌شود که برای رسیدن به اهدافتان جست‌وجو کنید. این ترس شما را در ناحیه امن نگه می‌داد. پس وقتی ناچار شکست می‌خورید، دیگر چیزی برای ترس ندارید. در این زمان بهترین فرصت فراهم می‌شود تا از نقطه امن خود خارج شوید و ریسک کنید. دیگر نمی‌ترسید تا برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.
 
•    شکست به شما فرصت دوباره می‌دهد
شکست موقعیتی است که با رویکرد منفی همراه خواهد بود. اما شما می‌توانید بر جنبه‌های مثبت آن متمرکز شوید. برای مثال شکست انعطاف پذیری را به شما می‌آموزد. وقتی بعد از شکست به موفقیت می‌رسید از نظر روانی قوی‌تر از پیش خواهید بود. شکست می‌تواند راه‌های اشتباه را به ما نشان دهد و فرصت اصلاح آن را به ما هدیه می‌کند. بعد از شکست شما فردی با اعتماد به نفس خواهید بود که پر از شور و شوق تجربه‌های نو است. 
 
با توجه به نکاتی که به آن اشاره شد بهتر است شکست را نیز به‌عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرید. شکست به شما کمک می‌کند به فردی موفق‌تر در مسیر موفقیت تبدیل شوید. هرچند مسیر موفقیت راه همواری نیست، اما تلاش‌های شما به‌خودی‌خود ارزشمند هستند. هربار که بعد از شکست بلند می‌شوید شجاع‌تر خواهید بود. پس از تلاش دست نکشید و به علت ترس از شکست کنار نکشید. به این صورت با پشیمانی‌ها خداحافظی خواهید کرد. 
 
ترس از شکست
برخی افراد به‌قدری از بازگو کردن پیشرفت و شکوفایی خود می‌ترسند که مانع رسیدن به آن می‌شوند. ترس از شکست نیز می‌تواند رسیدن رویاها و خواسته‌هایتان را به تعویق بیاندازد. ترس، رویاها و آرمان‌هایتان را به باد می‌دهد. اگر همه انسان‌ها دچار ترس شوند پیشرفت‌های بزرگ از جامعه دریغ خواهد شد. مردم نیز استعداد و مهارت های خود را نمی‌شناسند. 
 
در واقع ترس داستانی دروغ است که ما را از دست‌یابی به هدف‌هایمان، همین‌طور بهره بردن از استعدادها و توانمندی‌مان دور کند. ترس امری طبیعی است که افراد بزرگ و موفق نیست با آن روبه‌رو شده و می‌شوند، اما قرار نیست ما را از حرکت بازدارد. باید ذهن خود را پرورش دهیم که در موقع بروز ترس  واکنش مناسب نشان دهیم، به‌طوری‌که همین حس انگیزه ما را برای رسیدن به هدف بیشتر کند.
 
برخی ترس‌های ما به دوره‌های کودکی‌مان برمی‌گردد. برنده نشدن در بازی با همسالان مانع از اثبات توانمندی‌مان شده و موجب ریشه دواندن ترس در ما می‌شود. پس اگر بنا باشد به چنین حسی بها دهیم استعدادها و مهارت‌هایمان برای همیشه پنهان باقی خواهد ماند. نوعی دیگری از ترس نگرانی از نظر افراد دیگر (دوستان، خانواده و آَنایان) است. همچنین ترس از موقعیت‌ها ناشناخته دیگر موارد بازدارنده ماست.
 
ترس را بپذیرید و درراه هدف قدم بردارید
ترس امری طبیعی است، اما نمی‌تواند مانع پیشرفت شما شود. تنها زمانی می‌توان گفت ترس بر شما چیره شده که دست به اقدام نزنید. اگر حرکت کنید و باوجود تمام محدودیت‌ها برای مقابله با آن پیش بروید، دیگر شما بنده ترس نشده‌اید. فراموش نکنید که باید کار خود را حتماً به‌پیش ببرید و با تمام توان حرکت کنید. 
 
از عواملی که موجب ترس ما می‌شود ترس از راه ناشناخته است. نباید در ابتدای راه حتماً همه جزئیات را بدانید. برنامه خود را برای راه بچینید و استراتژی مناسب برای موقعیت‌های مناسب را در نظر بگیرید. اما تنها به قدم اول فکر کنید. با این کار اعتمادبه‌نفس را به خود هدیه می‌کنید و خواهید دید توانمندی‌های شگفت‌انگیزی در شما ایجادشده است. 
 
شکست را متفاوت تعریف کنید
تعریف خود را از شکست تغییر دهید. شکست را مقدمهٔ پیروزی تعریف کنید. در این صورت ترس می‌تواند به شما کمک کند به زندگی رؤیایی خود برسید و  مسیر شما تغییر خواهد کرد. بسیاری افراد موفق دنیا اعلام کرده‌اند که ترس هدیه زندگی آن‌ها بوده است. زمانی‌که با شکست مواجه می‌شوید خود واقعی‌تان را بهتر می‌شناسید. با خود عهد ببنید که باوجود ترس، هیچ‌چیز و هیچ‌کس مانع حرکت شما نشود.
 
راه‌های از بین بردن ترس از شکست
متاسفانه ما انسان‌ها طوری برنامه ریزی شده‌ایم که همگی در یک نقطه از زندگی‌مان با حس ترس از شکست مواجه خواهیم شد. اما راه‌هایی برای گذر از این حس وجود دارد. امروز، فردا یا روزهای بعد باید بتوانیم ترس از شکست را از بین ببریم. 
 
اهداف خود را متفاوت ترسیم کنید
ترس از شکست مستقیما با ذهن شما مربوط می‌شود. ذهن ما با افکاری در راستای رسیدن به اهداف مبارزه می‌کند. پس اگر بتوانید مستقیماً به هدف مورد نظرتان فکر کنید قدم اول را در از بین بردن ترس برداشته‌اید. اما این در صورتی است که هدف خود را مشخص و قابل دستیابی ترسیم کنید. به این صورت ذهن شما برای موفقیت آماده می‌شود و جایی برای ترس وجود نخواهد داشت. 
 
بدانید شکست چیست
به این موضوع آگاه شوید که شکست دقیقاً چیست. فهم از این موضوع، روبه‌رویی با ترس را ساده‌تر می‌کند. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های تمامی افراد «ناامید کردن دیگران» است. برای شما ممکن است این ترس متفاوت باشد؛ مشکلات زندگی مشترک، پیدا نکردن شغل، قبول نشدن در امتحان و غیره. آگاهی به این امر شما را کمک می‌کند رویکردی مناسب اتخاذ کنید. 
 
شکست را به‌عنوان بخشی از روند کار بپذیرید
هرکسی بالاخره در زمانی با شکست مواجه خواهد شد، اما قرار نیست یک‌گوشه بنشینیم تا شکست به سراغمان بیاید. شکست بخشی از روند هر کاری در زندگی است. طبیعی است که از چنین مورد اجتناب‌ناپذیری ترس داشته باشیم، اما همین‌که با آگاهی از این امر قدم درراه می‌گذاریم مواجهه را آسان‌تر می‌کند. 
 
برای شکست برنامه پشتیبان داشته باشید
سیستم پشتیبانی یکی از مهم‌ترین راه‌های از بین بردن ترس از شکست محسوب می‌شود. این سیستم پشتیبان می‌تواند خودتان باشد که از خود حمایت می‌کنید یا فردی که به آن اعتماد دارید. اما باید برنامه‌ای در ذهن داشته باشید که بدانید هرزمان با شکست مواجه شدید می‌توانید روی آن فرد یا موقعیت حساب باز کنید. همین حس پشتیبانی موجب آرامش ذهن شما می‌شود تا بیشتر از شکست به موفقیت فکر کنید. 
 
 اگر علاقه‌مند هستید بدانید چطور می‌توان از شکست آموخت، دوره آموزشی «یادگیری از شکست» را ببینید. 
علت شکست بسیاری از استراتژی‌ها
بسیاری وقت‌ها استراتژی‌ها شکست می‌خورد. از جمله دلایل آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که استراتژی را به‌گونه‌ای برمی‌گزینیم که در واقع هدف است نه استراتژی . برای مثال «شماره یک بودن بازار در این صنعت» یک هدف است نه استراتژی. استراتژی مسیر رسیدن به این هدف خواهد بود. 
 
برخی مواقع اولویت‌ها و انتخاب‌هایی داریم که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد نمی‌تواند به استراتژی منسجم برسد. برای مثال افزایش بهره وری در موضوعی موجب جدا شدن از بازار هدف دیگری خواهد شد. پس باید در نظر داشته باشیم تصمیم‌ها و اولویت‌هایی که خوب به نظر می‌رسد، استراتژی‌های متفاوت را شامل نشود. بدون یک مسیر استراتژیک مشخص فرآیندها محکوم به شکست هستند.
 
منطق خود را به‌طور مشخص توضیح دهید. مجموعه‌ای از گزینه‌هایی که با هم هماهنگ هستند ایجاد کنید. اگر بتوانید مسیر موفقیت‌آمیز استراتژی خود را بچینید، یک قدم از راه تصمیم‌گیری را گذرانده‌اید. کاری کنید هدف استراتژیک زندگی پیدا کند تا به ثمر برسد. این فرصت را در اختیار انتخاب‌های خود قرار دهید که به صورت ذاتی اتفاق بیافتد. شجاع باشید تا در مقابل انتخاب گزینه‌های اجباری مقاومت کنید. 
 
تغییرات را در کار خود قرار دهید. این پیش‌فرض را همیشه داشته باشید. چراکه برخی استراتژی‌ها با روند کار نیاز به تغییر دارد و نمی‌تواند با همان ایده اولیه آن را پیش برد. همچنین باید عادت‌های بدی که از اجرای شدن استراتژی شما جلوگیری کرده است را بشناسید و از ادامه آن جلوگیری کنید. البته این آر ساده نیست اما روش‌های مختلفی برای اجرایی کردن آن وجود دارد. 
 
رزومهٔ شکست
امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که افراد همواره به دنبال نشان دادن موفقیت‌های خود هستند. در تمامی شبکه‌های اجتماعی شاهد حضور افراد موفقی هستیم که روزبه‌روز تلاش‌هایشان بیشتر به نتیجه می‌رسد. همین اتفاق موجب می‌شود دیگر کمتر با شکست مواجه می‌شویم. این در حالی است که تمامی افراد موفق نیز برای رسیدن به این دستاوردها از مسیر شکست عبور کرده‌اند. 
 
بسیاری از موفقیت‌ها با خود سایه شکست را حمل می‌کنند. ما نور موفقیت را می‌بینم درحالی‌که برخی از آن‌ها از دل شکست زاده شده‌اند. اما تنها موفقیت است که عمومی می‌شود. همین اتفاق موجب شده به‌تازگی برخی از افراد موفق در وبلاگ‌ها و صفحات شخصی خود بخشی از شکست‌های خود را نیز به اشتراک می‌گذارند. به این کار می‌توان رزومه سایه گفت. رزومه‌ای از شکست‌های افراد که به موفقیت منجر می‌شود. 
 
بهتر است شما نیز این رزومه را برای خود ایجاد کنید. این اتفاق برای صداقت شما را برمی‌انگیزد. به این صورت دیگر افرادی که هیچ‌وقت شکست نخورده‌اند را تحسین نخواهید کرد. چراکه مواجه نشدن با شکست به این معنی است که چالش جدیدی را تجربه نکرده‌ایم. زمانی که با چالش‌ها مواجه می‌شویم لحظات زشتی روبه‌روی خود خواهیم داشت، اما باید این لحظات را ثبت کنیم. 
 
این کار اعتمادبه‌نفس شما را رشد می‌دهد. ممکن است گاهی بعد از گذشت مدتی خود را به‌این‌علت که قدمی برنداشته‌اید سرزنش کنید. اما این رزومه به شما یادآوری می‌کند که قدم‌هایی برداشته‌اید اما تلاش‌هایتان نتیجه‌بخش نبود. حتی اگر شجاع باشید این رزومه را می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید. این کار به دیگران نشان می‌دهد تلاش دوباره از چه اهمیت بالایی برخوردار است.